Forandringer kommer når….

26856775_10156084908485762_207219858_n

Det nye år er godt i gang, og nogen har et eller flere nytårsforsætter om noget de ønsker at forandre eller opnå i det det kommende år.  Det har jeg ikke som sådan, men lige pt er der 2 ting jeg gerne vil ændre på. Min kost og min søvn.

Forandringer kommer når man er træt nok at “et eller andet” 🙂

Det ene handler om at der på mystisk vis har sneget sig et par kilo ind og nej, det ikke konfekt og diverse julegodter for det var der ikke meget af. Tror mere det handler om at min træning ikke har været på højt niveau siden slutningen af november. At jeg så siden fredag ikke har kunne løbe pga et af mine “sædvanlige stunt” – faldt på en glat perron lørdag morgen, gør jo ikke mødet med vægten bedre.

Kosten er jo til at tage at føle på, det handler for mig  i bund og grund om at tage en beslutning. Som med så mange andre ting jeg har formået at ændre i mit liv handler det om fokus, kontrol og motivation.

Motiveret er jeg nu og tror også at en kostændring kan gavne min søvn som i mange år har været “forstyrret” af at vågne mange gange de fleste nætter, får max 5 timer på en god nat osv. At mit natarbejde er et afsluttet kapitel er absolut et plus, så over tid håber jeg på det bliver bedre. Desværre sover jeg “bedst” om eftermiddagen, men det går jo selvsagt ud over nattesøvnen når jeg napper en “morfar”. 🙂

På kost fronten har jeg besluttet at optimere det sunde noget mere end nu,  så selvom det måske ikke er usundt at leve af rugbrød de fleste dage, handler det jo om hvad der kommer ovenpå det der brød. Det bliver mest til ost og spejlæg. Frugt, slik og kager er dog også en del af kosten. Slik, kager og mit ret store mayonnaise forbrug skal skæres ned. Jeg vil ikke veje min mad men blot fjerne de usunde valg fra mit køkken, og så undgå at handle når jeg er sulten – det er nemlig der det går galt. Så er det som om at slikket og kagerne ligger der og skriger efter mig 🙂

Kosten og søvnen har også en ret stor betydning ifht. at præstere maximalt i træningen og til konkurrencerne, så der er mange gode grunde til at ændre på dette.

Søvnen det tager jeg som det kommer, er glad de dage jeg vågner og kun har været oppe en gang og ellers vænner man sig jo til meget. Ved dog at der er ting jeg “burde” ændre på: Kaffen efter kl.18.00 – spise sent (kommer nu hvor jeg skal ændre på kosten) – slukke div. elektroniske apparater noget tidligere end jeg gør.

Forandringerne kommer når jeg er træt nok af det. 

Mit nye job har også trukket max på trætheden, hvilket kom bag på mig. Fysisk er det ikke krævende men mit lille hoved har været ret brugt, men alt nyt kræver naturligvis energi og jeg er helt ude af min comfort zone her, det er helt sikkert.

Som skrevet, ikke megen træning her i starten af året, men tror (håber) mit knæ kan holde når jeg rammer weekenden, det skal ihvertfald forsøges. Når det skulle ske er det heldigt at det er nu hvor der er lav træning, men det er snart slut med “hyggen”. Starten af februar går det løs igen, og glæder mig til mine lange ture, til marathonløb og at sæsonen går igang igen. Motivationen har det været lidt småt med, men fornemmer at det er ved at vende og efter snart en uge uden løb kommer rastløsheden snigen og banker på.

Håber at Din træning hvad den end er går som planlagt og at de ting Du måske ønsker at ændre lykkes. Hvis Vi støtter hinanden i “cyberspace” så tror jeg på at vi kommer i “mål” ❤

 

 

 

 

Reklamer